• Valerie Šťástková

Co je to posedlost úklidem?

Aktualizace: dub 26


Dneska už jste prali i žehlili? Výborně! To už máte po zbytek dne volno.

Jste perfekcionisté? Máte rádi čistotu a není jen tak něco, co vás dokáže tak vytočit jako nepořádek, nebo špatně umístěné věci? Uklízíte každý den a máte dojem, že hrajete nekonečný boj se špínou? Je možné, že jste závislí na úklidu. Mít doma uklizeno je sice základ, ale pokud se z úklidu stává váš smysl života, je načase s tím něco udělat.


Proč je posedlost úklidem špatná?

Posedlost, či obsese je psychologický termín používaný pro vtíravé myšlenky, které nutí člověka jednat, ačkoliv se ono jednání může zdát nesmyslné. Posedlost se může objevit v nejrůznějších sférách života a pozvolna se prohloubit. Příkladem nám může být obsedantní mytí rukou po kontaktu s jinou osobou, či povrchem – dotyčný začne být nervózní a neuklidní se, dokud si ruce po kontaktu neumyje. Takové chování může dotyčného nejen obtěžovat, ale i značně omezovat – místo toho, aby si kontakt s druhým užil, začne zoufale hledat místo, kde by si mohl ruce umýt.

A stejně tak to může mít člověk i s úklidem. Pokud se cítíte provinile pokaždé, když nestihne uklidit celý byt, jste kvůli tomu vzhůru do noci, nebo nedokážete usnout, dokud neuklidíte, může se jednat o obsesi.


Úklid by neměl trvat hodiny, ideální čas na denní úklid je 45 minut.

Jak se před posedlostí bránit?

Pokud nestihnete jednou uklidit, vyprat, nebo umýt nádobí, nic špatného se nestane. Tisíce lidí zapomíná denně umýt všechno nádobí a ve spoustě domácnostech se hromadí špinavé prádlo, dokud mají, co nosit – teprve až pak se pustí do praní. Nastavit si zdravý a reálný uklízecí rozvrh či plán je tak dobré nejen pro ty, kteří neradi uklízí, ale i pro ty, kteří uklízí až příliš často.


Jak si tedy takový bezpečný plán sestavit?

Plán si můžete sestavit na týden, či měsíc dopředu – pokud je vás v domácnosti víc, nebojte se do něj zahrnout i vaše spolubydlící a rodinu.


  • Denně dělejte pouze jednu, až dvě domácí práce.

  • Zapomeňte na chorobné kontrolování a uklízení po nedůsledných dětech, nebo spolubydlících. Raději je na to upozorněte.

  • Nezapomeňte, že úklid koupelny a kuchyně je nutné dělat častěji, jak např. mytí oken – uzpůsobte tomu svůj rozvrh.

  • Dávejte si denní, nebo i víkendové pauzy.

  • Pokud něco nestihnete – nestresujte se! Jednoduše úklid na onen den škrtněte a posuňte jej na den následující, nebo na den, na kdy vychází příští úklid onoho místa.

  • Úklid celého bytu neprovádějte častěji, jak jednou týdně.

  • Pokud cítíte potřebu se opakovaně pustit do většího úklidu – najděte si raději jinou činnost. Může se jednat například o čtení, koukání na film, kreslení, či cvičení.


Nejsnadnější způsob, jak se zbavit myšlenek na úklid domova, je odejít někam mimo něj – na procházku, za kamarády, nebo třeba na kolo.

Související příspěvky

Zobrazit vše

Sledujte náš příběh

facebook@3x.png
instagram-sketched@3x.png
youtube-2@3x.png
twitter@3x.png